Teknologi dunia dibanjiri dengan istilah teknis yang boleh menjadi sukar untuk memahami, lebih kurang menarik selain dari konsep yang sama, dan GPU vs CPU perbincangan tidak terkecuali. Gpu dan Cpu berdua mikroprosesor dan kritis komputer enjin untuk komputer. Tapi apa yang ini mikroprosesor untuk di tempat pertama? Di mana melakukan ini mikroprosesor menyimpang dan bersatu dalam segi keupayaan? Mari kita lihat ke dunia mikroprosesor dan bagaimana ia berfungsi.

 

Apakah GPU?
GPU atau grafik memproses unit adalah sebuah microchip komponen direka untuk buat dan memberi imej dan video pada komputer dan video permainan konsol. Gpu boleh didapati di sistem komputer paling dengan skrin, termasuk komputer, telefon bimbit, tablet, dan permainan konsol.

Utama adalah yang paling penting perkakasan komponen apabila ia datang untuk mereproduksi grafik. Mereka mengambil arahan dan grafik 3D data dari CPU dan proses mereka ke dalam skrin. Ini adalah mengapa mereka juga dipanggil grafik kad atau kad video. Gpu akan tumbuh ke dalam ini pra-ditentukan peranan dan berkembang dari memaparkan hanya beberapa karakter untuk memaparkan menonton gambar dengan sangat baik kadar bingkai.

Selain itu, Gpu terdiri dari unit-unit kecil dipanggil aritmetik logik unit (ALU) unit, perkumpulan yang mewujudkan pelbagai lemah teras. Secara umumnya, Gpu memerlukan sedikit ALUs berbanding ke Cpu. Kehadiran banyak ALU unit membolehkan GPU untuk proses jumlah yang besar data secara serentak.

Ada dua jenis Gpu ada: khusus kad grafik dan grafik bersepadu memproses unit. Khusus Gpu sering menjual dan membeli berasingan dan diletakkan di atas slot khas akan datang untuk unit pemprosesan pusat (CPU). Di sisi lain, bersepadu Gpu sering sebelum dipasang dengan motherboard.

Keupayaan untuk memproses beberapa pengiraan masa yang sama yang membuat Gpu calon yang sesuai untuk memproses dalam jumlah yang besar data, dan kebolehan melanjutkan jauh di luar grafik memproses. Sebenarnya, teknologi yang sedang diadopsi ke dalam pelbagai pilihan industries, termasuk mesin belajar, robotik, statistik, linear aljabar, penyelidikan perubatan, dan engineering, untuk beberapa nama.

Apakah CPU?
CPU atau pusat memproses unit pusat arahan atau penyelaras utama sistem komputer suatu. CPU menerima data dari perisian, melaksanakan perintah, dan relay perintah untuk perisian komputer lain komponen. Kadang-kadang, CPU akan lulus di matematik rumit data (contohnya, grafik) untuk GPU untuk memproses.

Cpu terdiri dari unit-unit kecil dipanggil teras. Setiap teras mengandungi kombinasi ALUs, unit kawalan, dan daftar. Setiap teras bisa menangani tugas yang tunggal pada masa yang sama, biasanya pada urutan dasar sebagai perintah dilaksanakan.

Yang lebih tua Cpu hanya punya satu teras yang bisa proses satu tugas di masa. Saat ini, walaupun, Cpu ada di mana-mana di antara dua belas teras. Nombor ini sudah cukup banyak untuk Cpu, tetapi mereka pucat dalam perbandingan kepada beberapa teras di Gpu. Tapi kemudian lagi, CPU teras masih jauh lebih kuat daripada GPU teras.

Beberapa Cpu telah hyper-bebenang kebolehan. Hyper-bebenang adalah apabila satu fizikal CPU teras muncul sebagai dua maya teras untuk sistem operasi. Ini maya teras boleh maka proses berasingan perintah pada masa yang sama, dan ia juga memungkinkan mereka untuk meminjam sumber dari teras.

Tetapi sementara Cpu biasanya dikaitkan dengan komputer dan komputer riba, menggunakan mereka adalah yang tidak terhad untuk komputer sendirian. Paling alat-alat yang menjalankan program-program, seperti telefon, tangan, konsol, tablet, e-pembaca, dan televisyen, juga menggunakan mereka.

GPU vs CPU: Apa Bedanya?

Gpu dan Cpu berdua silikon-based mikroprosesor. Ini mikroprosesor melengkapi satu sama lain ketika ia datang untuk membenarkan sebuah komputer untuk menjalankan. Bagaimanapun, Gpu dan Cpu menyelesaikan tugas yang berbeza dan proses yang berbeza untuk menyelesaikan tugas-tugas ini. Perbezaan ini jatuh tepat ke jantung GPU vs CPU perbincangan dan menumpahkan cahaya di dalam pekerjaan kedua-dua komponen.

 

Seni bina
Perkakasan untuk Gpu dan Cpu terlihat sama di luar, tapi dalaman mereka arsitektur adalah berbeza. Cpu mengandungi beberapa rumit teras nomor antara dua untuk 18. Ini teras direka untuk memecahkan tugas menjadi lebih kecil, membolehkan beberapa teras untuk mempunyai tugas yang sama yang mereka boleh bekerja pada masa yang sama. Teras CPU juga memerlukan lebih tinggi memori penyimpanan daripada GPU teras.

Di sisi lain, Gpu mengandungi jumlah yang lebih besar daripada lemah teras yang melakukan khusus pengiraan dalam cara yang sama. Mereka bekerja di lebih khusus tugas sementara CPU bekerja di lebih umum tugas. Mereka juga tidak memerlukan lebih banyak memori sebagai teras CPU lakukan.

 

Perangkat Benang
Gpu dan Cpu mengandungi yang berbeda beberapa teras, yang terus memberi kesan setiap microprocessor prestasi. Cpu hanya punya teras nomor itu dengan sedozen, dan jadi mereka hanya boleh melaksanakan terhad perintah pada suatu waktu. Diberikan, Cpu telah multi-bebenang keupayaan, tapi ini hanya bisa pergi sejauh ini untuk mempercepat beralih antara pra-set tugas.

Di sisi lain, Gpu dilengkapi dengan ratusan teras untuk mengendalikan ribuan perangkat benang pada masa yang sama. Selain itu, Gpu lebih programmable hari ini daripada mereka di masa lalu. Ini bisa berarti dua hal. Yang pertama adalah bahawa anda boleh meningkatkan kelajuan dan prestasi dengan menggunakan oc lunak. Yang lain adalah bahawa anda boleh program GPU untuk bekerja pada tugas-tugas khusus.

 

Kaedah Pemprosesan
Jurutera direka Cpu lebih untuk serial memproses dan Gpu untuk selari memproses. Bersiri memproses adalah apabila tugas adalah milik ditugaskan untuk satu inti, dan itu tugas selesai pada urutan dasar. Gpu, di sisi lain, membagi tugas antara beberapa teras yang melaksanakan sub-tugas pada masa yang sama. Perbedaannya adalah satu teras di CPU mempunyai yang lebih tinggi beban kerja dari teras tunggal dalam GPU.

 

Kelewatan
Bilangan teras juga menyumbang untuk berapa cepat pemproses boleh lengkap komputer tugas. Cpu, sebagai contoh, memakan waktu lebih lama daripada Gpu untuk melaksanakan tugas-tugas ini untuk alasan yang tepat. Terhad beberapa teras yang Cpu telah had keserentakan tugas yang mereka bisa capai. Pada akhir bertentangan adalah Gpu dengan banyak teras yang boleh proses jumlah yang besar data pada masa yang sama dan bukan secara berurutan. Ini pengedaran sifat GPU memproses membolehkan ia untuk menyimpan banyak masa.

Satu lagi alasan kenapa Gpu mempunyai kelajuan yang lebih baik hubungannya dengan fakta bahwa mereka telah VRAM kenangan. VRAM berdiri untuk video random access memori. Itu jenis khusus RAM yang memberikan akses untuk maklumat di CPU. Adanya informasi itu pada VRAM menyelamatkan CPU pada masa yang biasanya digunakan untuk mentransfer data ke GPU.

 

Kecekapan
Akar masalah berkaitan dengan seni bina perbezaan di teras Cpu dan Gpu. Gpu menggunakan kuasa yang kurang daripada Cpu secara umum. GPU teras sumber yang lebih efisien, yang berarti mereka melakukan lebih banyak kerja untuk setiap tenaga unit mereka menerima daripada teras CPU. Kuasa kecekapan yang ditawarkan oleh Gpu menjadikan ia sesuai untuk awan dan data yang besar analitis.

Beberapa faktor menyumbang untuk GPU kuasa kecekapan. Pertama berkaitan dengan data kelewatan, waktu yang diperlukan untuk perjalanan dari memori utama dan turun ke prosesor. Jurutera direka Cpu untuk memiliki lebih kecil badan-badan dengan padat transistor. Di sisi lain, anda telah Cpu dengan yang lebih besar teras yang jauh terpisah. Ini meningkatkan kelajuan memproses untuk Gpu berbanding ke Cpu.

Selain itu, GPU teras mempunyai kebolehan luar biasa untuk mentransfer data ke semua teras pada masa yang sama. Di sisi lain, Cpu perlu memeriksa setiap teras dalam sistem sebelum memindah data dan melaksanakan perintah.

 

Tuan Rumah Kod
Cpu biasanya bekerja dengan sangat asas unit kode bahasa yang dikenal sebagai “mesin kode” atau “orang-kod.”Mesin kode mengandungi siri arahan yang CPU harus relay untuk komponen lain. Apa-apa yang diberikan perangkat mungkin mengandungi berjuta-juta mesin kode digantung bersama-sama. CPU menukar kode ke dalam arahan mana ia kemudian relay untuk komponen sesuai. Sebagai contoh, lunak seperti biasa seperti Firefox terdiri 21 juta baris kode.

Di sisi lain, Gpu hanya boleh lari khas jenis kode dipanggil “penggelap.”Tindakan yang tambahan bit kod yang membantu meningkatkan grafik kualiti permainan dan program-program lain. Meningkatkan grafik post-pengeluaran memerlukan banyak matematik yang rumit untuk mengeksekusi. Untungnya, GPU pengeluar telah direka Gpu untuk mengendalikan sebenarnya ini jenis tugas.

Kehadiran GPU membebaskan CPU jadi ia bisa menangani tugas yang lebih penting. Ini mungkin termasuk rendering, pemampatan, atau mengekod tugas, untuk beberapa nama. Namun, CPU masih bertanggungjawab untuk menghantar semua maklumat untuk GPU untuk memproses.

 

GPU vs CPU: Paradigma Shift
Gpu dan Cpu terikat untuk pinggul apabila ia datang untuk fungsi mereka. Mereka melengkapi satu sama lain lebih sering daripada mereka bersaing dengan satu sama lain. Tetapi sebagai perkembangan baru-baru ini akan buktikan, mereka mungkin berubah menjadi bersepadu bentuk atau bergabung dengan komponen lain ke satu chip. Berikut adalah beberapa contoh hibrid mikrocip itu mungkin kabur GPU vs CPU garis dalam masa terdekat.

 

Dipercepatkan Memproses Unit (Apu)
Semasa dekad yang lalu, pelbagai usaha untuk mengintegrasikan Cpu dan Gpu ke dalam satu peranti telah datang kira-kira. Beberapa pengeluar yang berhasil dalam usaha ini dipanggil produk mereka pantas memproses unit (Apu). Apu membenarkan anda untuk menikmati manfaat yang sama yang biasa GPU dan CPU persediaan pada komputer anda. GPU dan CPU kombinasi akan mempercepatkan aplikasi anda, meningkatkan kualitas grafik anda, serta penurunan penggunaan kuasa dari waktu ke waktu.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *